Idegenforgalmi alapismeretek 1.
Idegenforgalmi alapismeretek 1. óra (saját jegyzet)
A vállalatok, egyéni vállalkozások működési feltételei:
Személyi, tárgyi, jogi feltétel.
Az idegenforgalom szintén ezekből áll.
Személyi feltételek:
külső
- saját egyéniség
- küllem
- öltözködés
- egészségügyi feltételek
- személyes kisugárzás
- kontaktusteremtés
- társasági, társadalmi közérzet, hangulat megteremtése
belső
- humanista szemlélet
- személyes meggyőződés
- intellektualitás
- emóció (érzés)
- empátia (együttérzés)
- tolerancia (türelem)
Tárgyi feltételek:
- szándék, lehetőség, szükségszerűség szinkronja
- szükségszerűség a belső és a külső értékek alapján
- környezeti feltételek
- anyagi lehetőségek
- ügyintézéshez, tervezéshez, szervezéshez szükséges eszközök
- a megvalósításhoz szükséges eszközök rendszere
- kivitelezés üteme
Marketing folyamat (piaci folyamat)
A helyzet felmérése (hol vagyunk most)
A cél kitűzése (mindig konkrét és meghatározott)
A stratégia kidolgozása (hogyan jutok el a célhoz)
Programozás (mibe fog ez kerülni)
Megvalósítás, ellenőrzés.
Helyzetfelmérés:
Saját feltételrendszer, helyzet, valamint a konkurencia feltételrendszere, helyzete személyi, tárgyi, jogi szemlélet alapján
Cél: (a termék és az áru létrehozása)
Ø szolgáltatás (a szolgáltatás halmaza)
Ø hol fogom értékesíteni?
Ansoff mátrix táblázata:
ÚT új termék |
ÚP új piac |
RT régi termék |
RP régi piac |
tratégia:
4+4 P Morrison elmélet
kereskedelem:
- Produkt (termék)
- Price (ár)
- Place (hely)
- Promotio (reklám)
idegenforgalom:
- People (kinek)
- Package (termékcsomag)
- Programing (szezonalitás)
- Partneship (partneri kapcsolat)
Programozás:
- kalkuláció
- határidő
- felelős
Megvalósítás:
- ellenőrzés – az egész folyamatra kiterjedve
Jogi feltételek:
Ø hatósági hozzájárulások
Ø önkormányzati feltételek
Ø társadalombiztosítási feltételek
Ø adóhatósági feltételek
Ø kamarai feltételek
Ø cégbírósági bejelentkezés
Ø IFO törvények, rendeletek, előírások
Ø környezetvédelmi, egészségügyi feltételek
Ø egyéb feltételek
Személyiségtípusok meghatározása:
(Hippokratész)
- szangvinikusak
vérmes, könnyűvérű, könnyen izgul, bizakodó, könnyen felejt, általában szimpatikus, szervezőképes, személy-centrikus (sokat ad a külsőségekre)
- kolerikusak
melegvérű, hajthatatlan, ki nem elégülő tettre-vágyó, célorientált, szinte tarol, „epések”, (átnéz mások feje fölött)
- melankolikusok
fekete epéjű, nehézvérű, lassan izguló, lelkére mélyen hatnak az események, pontos, határidő-kész, örökké panaszkodó, szinte kishitű (nyuszik)
- flegmatikusak
nyálkás, hidegvérű, szinte közömbös, lusta, de lényegbelátó
Deffert elmélete (1970-ben publikál):
víz, föld, tűz, levegő → analizál
víz – hó, jég, tó, tenger, folyó, termálvíz …
föld – halmazállapota szerint: homok, kavics, kő, márvány, szikla
régészet, szabad múzeumok, építészet
természeti megjelenések szerint: erdők, parkok, rétek, puszták,
virágok, gyümölcsök
zsiráf, zebra, krokodil
tűz – mint energiát adó és sugalló eszköz: tábortűz, tűzijáték, kandalló, csillagszóró
levegő – emberi értékek / amiből legfontosabb a lélek és kötődései
népi erkölcs, szokások, népművészet, öltözködés, divat, ünnepek, történelem, temetők, sírok, vallás …
multiplikátor = hatványozó
Idegenforgalom működése:
→ fontos a motiváció IFO fogadó IFO küldő
aktív passzív
→ fontos, hogy Magyarország fogadóképes is legyen. (aktív / passzív területek)
primer kör: alapvető szükségletek biztosítása (lakás, étel / ital)
szekunder kör: kulturális fejlődés következik
terciel kör: jóléti társadalmakban rendszerek kialakítása (utazás / fogadás)
Az idegenforgalom fogalma a társadalmon és a gazdaságon belül
Idegenforgalom kifejezés = a turizmus kifejezésével szinonim (= azonos értelmű fogalom)
Kikből áll az idegenforgalom:
- utazó személyek, idegenforgalmi alanyok, turisták, akik minimum 1 éjszakát töltenek el egy kereskedelmi szálláshelyen.
Ki vesz még részt az idegenforgalomban?
- az e célra létrehozott műszaki, gazdasági, politikai szakapparátus.
Miért utaznak a turisták?
- az utazás egy emberi magatartáshoz (motivációhoz) köthető.
Egyéb motivációs csoport:
pszichikai motiváció – szellemi pihenés, kikapcsolódás, rekreációs folyamat.
fizikai motiváció – sport, túra, kulturális, kereskedelmi tevékenységek.
Mi szükséges gazdaságilag és politikailag az utazáshoz?
- szabadság (demokratikus, liberális gondolkodás)
- szabad rendelkezésű idő
- szabad rendelkezésű jövedelem
- szabad elhatározás
- feltételrendszer
- piacgazdaság működése a kereslet / kínálat alapján
Idegenforgalom
- fogadó területek: pénzügyileg aktív terület, ahol a turisták a máshol megkeresett jövedelmüket elkölthetik.
- küldő területek: pénzügyileg passzív terület; a lakosság turisztikai céllal, békés szándékkal utazik.
- közbeeső terület (tranzit): a turista csak átutazik, nem tartózkodik a helyszínen folyamatosan.
Mikor működik jól a turizmus?
- amikor kiegyensúlyozott, kölcsönös, folyamatos.
Miért fontos az idegenforgalom?
- békés célú
- jelentős bevételt, forgalmat jelent
- kulturális, politikai, gazdasági, emberi kapcsolatokat teremt
- minden területen elősegíti a fejlődést
- munkahelyteremtő
- multiplikátori hatása van
- exportpótló tevékenység
Ki a turista?
- aki 24 órán túl tartózkodik
- kiránduló: 24 órán belül elhagyja otthonát, majd visszatér
- átutazó turista: a törvénynek megfelelő ideig tartózkodik az országban.
Kereskedelmi szálláshelyek – a vendég mindenért fizet
Nemzetközi – nonstop, valutáért
belföldi – csak szezonon belül, forintért
szállodák: 1-5 csillag, szállodaszerű, egyéb szálláshelyek
Kapacitás = kihasználtság
vetíthető szálláshelyekre, vagy régiókra
üzemeltetési időre, kiadott szobák számára, ágyak számára
éves vonatkozásban, globálisan
(73%-os feltöltöttség már jó)
Szezonalitás = idényjelleg (fel kell rá készülni)
¼ év ½ év ¾ év év vége
március május augusztus szeptembertől (dec. 24 nem)
1 hónapig konferencia Hungaroring konferencia
Budapest, Balaton 1960
Budapest 2008
1960 → tömegturizmus jelenség
2008 → nyáron már nincs igazán turizmus
Idegenforgalmi termék = szolgáltatás
Turistaköltés
A turisták által a meglátogatott helyen elköltött pénzösszeg. Nincs benne a nemzetközi távolsági utazások költségei.
Költés-struktúra
Egy vendégnapra jutó bevételek megoszlása a fő költség-nemek szerint.
Azaz milyen megoszlásban költ a vendég.
Idegenforgalmi komplexitás
Az idegenforgalom csak úgy működik, ha szervezzük.
Szállás, vendégek ellátása, szolgáltatások, helyi közlekedés nélkül nem tud működni.
Teljes egészében, egyszerre működik.
Az idegenforgalom megjelenési formája
1. eredete és iránya szerint
2. időbeli megjelenése szerint
3. szervezési módjai szerint
4. utazásra igénybevett utazási eszközök szerint
5. tartózkodási hely, szálláshely kínálata szerint
6. idegenforgalmi motiváció szerint
1. eredete és iránya szerint
- nemzetközi idegenforgalom
Országhatárok átlépésével, idegen fizetőeszközök használatával
- belföldi idegenforgalom
Országhatáron belül, saját fizetőeszközzel
- nemzetközileg aktív: ahol a turista lesz (a déli országok a legaktívabbak)
- passzív: ahonnan elutazik (pl. Németország, ahol viszont erős az ipar)
- belföldi aktív: Balaton, Budapest, Hortobágy, gyógyforrások, Hajdúszoboszló, Zalakaros, Gyula
- passzív: Ózd, ipari városok, Bakony (?), Alföld, Tatabánya
2. Időbeli megjelenés szerint
- folyamatos
- 1 évados (tavasz, ősz)
- 2 évados (Balaton)
- hétvégi (4 napra – fix hely)
- spontán kialakuló / átutazó utak
Mi befolyásolja, hogy meddig van ott a turista?
- fejlettség
- infrastruktúra
- földrajzi fekvés
- éghajlati fekvés
- van-e specifikuma
3. Szervezési módjai szerint
- kereskedelmi – saját költségen
- szociálturisztika – megtámogatja valaki (pl. üdülési csekk)
4. utazásra igénybevett utazási eszközök szerint
- egyéni utazók
- csoportos utazók (15-20-tól)
- tömeges utazók (pápalátogatás)
- hol? – közúton 76%, vasúton 20%, repülőn 3% (1500 km <), hajón 0,5% (lassú)
repülőn: charter, menetrendszerinti, fapados (szolgáltatásmentes), last minut
5. Tartózkodási hely szerint
- minél nagyobb a motiváció
- szálláshely kapacitás és a turisztikai lehetőségek szerint
6. Motivációk (motiváció = ötlet bemutatása)
A motiváció csoportosítása a turizmuson belül
Vakációs, vagy szabadidős turizmus |
Hivatás, gazdasági vagy biznisz-turizmus |
- endogén = egyénen belüli indítékok alapján jön létre |
- exogén = egyénen kívüli indítékok - alapján jön létre |
- többnyire magánszemélyek veszik igénybe |
- többnyire üzletemberek, diplomaták veszik igénybe |
- fizikai motivációk: üdülés, gyógyulás, sportolás |
- munkavégzés |
- pszichikai motivációk:környezetváltozást igényel, a városi ember a természetre vágyik, elszigeteltségből kitörés. rekreáció |
|
- emberi kapcsolatokból eredő: családi / baráti társaság igénye |
|
- kulturális motiváció: művészetek iránti igény, nyelvtanulás, tudományos eredménnyel ismerkedés |
|
- saját vásárlóerőből |
- nem saját vásárlóerő |
- saját szabadidő terhére |
- nem saját szabadidő terhére |
- saját elhatározásból |
- nem saját elhatározásból |
- saját eszköz kiválasztásával |
- nem saját eszköz kiválasztásával |
Főbb motívumok |
|
- üdülés - körutazás - látogatás - gyógyítás - sportolás - kirándulás - víkendezés - vallás - hobby, vagy specifikus érdeklődések |
- üzleti utazások - kongresszusok, konferenciák - kiállítások - vásárok - tanulmányi utak - diplomáciai utak - sportolók, művészek hivatalos vendégszereplése - incentive utazások |
- a motívumok vegyesek is lehetnek, de a vezérmotívum felismerhető és mindig meghatározó |
- a motivációk általában egycélúak, de kiegészíthetők egyéb specifikus motivációkkal is |
Sajátos jellemzők |
|
|
- speciális követelmények jellemzik - speciális szolgáltatások vehetők igénybe - igen kedvező a gazdasági, társadalmi, politikai hatásuk - magas színvonalat igényel a szolgálta-tásban, illetve a reprezentációban - magas a költésszint - nem szezonális - tömeges - jól szervezhető - kombinálható / kiegészíthető egyéb ide-genforgalmi, vagy nemzeti programmal - reklám és propaganda-szerepe nagy |